Koh, Ja-young  
 

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1971년 서울 출생

학력
2009 서울대학교 미술학과 박사과정 수료
2001 서울대학교 서양화과 대학원(판화전공) 졸업
1995 서울대학교 미술대학 서양화과 졸업
논문 : <식물을 소재로 한 다층적 시각체험의 표현 연구>

개인전
2010 갤러리 아트링크
2008 닥터 박 갤러리
2007 SEO Gallery (2007 1st Young Artist 선정)
2004 세종갤러리
2004 갤러리 아트링크


단체전

2009
The Flowers (카이스트 테크노경영대학원)
KIAF (코엑스 대서양홀, 컨벤션홀)
송은미술대상전 (인사아트센타)
꽃밭에서 (63스카이 아트)
화랑미술제 (부산 BEXCO)
Streaming life (갤러리 H)
Bloom in color (신세계 갤러리)
come to life(모인화랑)

2008
SOAF-Seoul Open Art Fair (코엑스)
양평환경미술제-Inevitable Cloud (마나스 갤러리)
중앙미술대전 (예술의 전당)
국제 아트 북 메이킹 페스티벌( 바움아트갤러리)
신 소장품전 (서울시립미술관)
한국현대판화 1958-2008 (과천국립현대미술관)

2007
SOAF-Seoul Open Art Fair (코엑스)
인천국제여성미술비엔날레(인천)
잘 기억나지 않는 나무들 (IM ART gallery)
뽁뽁이(예화랑, 문예진흥기금 국제교류부분 선정)
서울미술대전-판화(서울시립미술관)
에디션의 미학(마산아트센터)
Spectrum of the Korean Contemporary Print (러시아)
Hello Chelsea! 2007 (미국 PS 35 gallery)
금강미술대전 (대전 시립 미술관)
시간의 빡센 두께(토포하우스)
개성&열정(닥터 박 갤러리)
쇼파 위의 미술관(진흥아트홀)

2006
Print Spectrum (선화랑)
부산 국제 판화 비엔날레 (부산시청)
공간 국제 판화 비엔날레 (서울시립미술관)
우리 사회를 찍다 전 (국민대학교 미술관)
서울판화 2006 (모란갤러리)

2005
흔들림전 (토포하우스)
서울판화 2005 (토포하우스)
거주전 (서울대학교 우석홀)

2004
아시아 청년미술제 (창원성산아트홀)
서울대학교 미술대학 온라인 동문전 (오픈 아트)

2003
디지털+카메라전 (조흥갤러리)
상상도서관전 (스톤앤워터 갤러리)
한국현대판화전·국제판화교류전 (세종문화회관 미술관)
헤이리 페스티벌-Art in Architecture (커뮤니티 하우스)

2002
한국현대판화가협회 전 (관훈미술관)

2001
서울대학교 대학원-북경중앙미술학원 교류전
(중국북경중앙미술학원)
겹겹이 쌓인 전 (보다갤러리)
한국현대판화가협회 공모전 (서울시립미술관)

2000
판!클럽 작은 회동전 (조흥갤러리)
한국현대판화가협회 공모전 (종로 갤러리)
The other side전 (한전 플라자 갤러리)


기금 및 수상

2009
서울문화재단 예술표현활동지원 부분 선정
송은 미술 대상 선정 작가

2008 30회 중앙미술대전 선정 작가

2007
한국문화예술위원회 문예 진흥 기금
신진 예술가 지원 부분 선정
금강미술대전 특선

2006 공간 국제 판화 비엔날레 Selected Works
2001 한국현대판화가협회 공모전 우수상
2000 한국현대판화가협회 공모전 특선
작품 소장
과천국립현대미술관 미술은행, 서울시립미술관, 삼성병원 암센터,
기업은행, 서울 중앙 지방법원, 서울대학교, 남서울대학교, 세오갤러리

경력
2003~2005 상명대학교 출강, 2007 백석대학교 출강
2002~2009 서울예술고등학교 출강


전화 : 02-338-5962
H.P : 010-3008-0321
e-mail: jaya0321@hanmail.net



EDUCATION
2009 Completion of Doctor s course, Seoul National University
2001 Graduated from the Department Of Printmaking, Graduated
School, Seoul National University(MFA)
1995 Graduated from the Department Of Painting, College of Fine
arts, Seoul National University(BFA)


SOLO EXHIBITIONS
2010 Gallery Art Link
2008 Dr.PARK Gallery
2007 SEO Gallery (2007 Young Artist)
2004 Sejong Gallery
Gallery Art Link


Group Exibition

2009
The Flowers (KAIST, Seoul, Korea)
KIAF (COEX, Seoul, Korea)
Song-Eun Arts Award (In-Sa Art Center, Seoul, Korea)
In the Flower Garden (63 Sky Art, Seoul, Korea)
Streaming Life (Gallery H, Seoul, Korea)
Bloom in Color (Shinsegae Gallery, Seoul, Korea)
Come to Life (Moin Gallery, Seoul, Korea)

2008
SOAF-Seoul Open Art Fair (COEX, Seoul, Korea)
Yang Pyeong Project-Inevitable Cloud (Manas Art Center,
Yangpyeong, Korea)
30th Joongang Fine Arts Prize (Seoul Arts Center, Seoul, Korea)
East-Ouest Auctions (Hong Kong)
Art Singapore (Singapore)2008 1958-2008 Printmaking
(National Museum of Contemporary Art, Gwacheon, Korea)

2007
International Incheon Women Artist s Biennial - Knocking on the
door (Incheon, Korea)
The Seoul Art Exhibition 2007-Printmaking (Seoul Museum of
Art, Seoul, Korea)
Hello Chelsea! 2007 ( PS 35 Gallery, U.S.A.)
Geumgang Fine Arts Prize ( Daegeon, Korea)
Spectrum of the Korean Contemporary Print (Russia)
SOAF-Seoul Open Art Fair (COEX, Seoul, Korea)
Unfamiliar Trees (IM ART Gallery, Seoul, Korea)
Bubble Wrap (Gallery Yeh, Seoul, Korea)
Print Seoul 2007 (Topohouse, Seoul, Korea)

2006
Print Spectrum (Gallery Sun, Seoul, Korea)
Busan International Print Biennial (Busan, Korea)
The 14th Seoul Space International Print Biennial
(Seoul Museum of Art, Seoul, Korea)

Award& Foundation
2009 Seoul Foundation for Arts and Culture.
Song-Eun Arts Award, Selected Works.
2008 30th Joongang Fine Arts Prize, Selected Artist.
2007 Foundation of Arts Council Korea.
2006 The 14th Seoul Space International Print Biennial, SelectedWorks.
2001 The Competition of The Korean Contemporary Printmakers Association, Special Prize.
2000 The Competition of The Korean Contemporary Printmakers Association, Superior Prize.


Public Collection
Arts Bank(National Museum of Contemporary Art),
Seoul Museum of Art, Sam-sung hospital,
Industrial Bank of Korea, Seo gallery

H.P: 010-3008-0321
e-mail: jaya0321@hanmail.net


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저의 작업에서 소재는 한택식물원입니다.(1-허브원1 2-남아프리카온실 3-호주온실 4-수생식물원1 5-수생식물원2 6-허브원2 7-남아프리카온실2 8-wall garden) 저는 그 장소에서 소요(逍遙하며 내부에 축적된 다양한 체험들을 화면에 조형적으로 드러내고자 의도하였습니다. 자연을 보고 느끼는 것은 거리, 위치뿐만이 아니라 계절, 시간에 라 끊임없이 달라 보입니다. 한 장소를 여러 시간대에 걸쳐 방문하고 사생하고 사진으로 기록을 한 후 작업실에 돌아 와서 머릿속에 그곳의 지도를 그리듯이 그림을 그려 나갔습니다.

<한택소요> 작업에서 저는 산수화 병풍의 형식을 취했습니다. 8폭의 캔버스는 각각 하나의 그림이기도 하지만 서로 길로서 연결이 암시되어 있습니다. 각각의 그림들은 조금씩 다른 시점(조감, 앙시, 평원..)으로 그려졌으며 한 그림 속에 다양한 시점이 뒤섞여 있는 경우도 있습니다. 그리고 저는 동양에서예부터 자연의 기본요소라고 생각한 오행 (木, 火, 土, 金, 水)을 화면에 조화롭게 배치하고자 하였습니다.

우리나라와 동양에서 자연은 예부터 산수(山水)라 하였습니다. 서양 풍경화의 개념이 인간이 자연을 개척한 결과인 풍경인 것과는 달리 동양의 산수화는 산수라는 말에서 산과 물의 세계와 인간 합일과 조화를 목표로 하고 있습니다. 자연을 그리는 그림에 있어서 자연의 개념과 자연에 대한 인간의 태도는 가장 근본적인 문제입니다.
현재 저의 작업에는 동양 산수화와 서양 풍경화의 개념이 혼재하고 있습니다. 제가 앞으로 지향하고자 하는 지점은 생태학적 세계관으로 명명할 수 있는 자연관입니다. 인간과 자연은 더 이상 주종의 위치가 아닌 등위의 존재이며 생태학적 세계관에 근거한 이상적 자연세계는 인간을 위한 자연이 아닌 생태계 전체의 조화의 세계입니다.

재료의 사용면에서는 수채화용 캔버스 천에 바탕칠을 한 후 유화를 사용하였습니다. 그림자의 표현은 방문의 시간이 다르기 때문에 사진 자료마다 다르게 나타나므로 의도적으로 배제하였습니다. 윤곽선의 강조는 보는 방식의 문제와 연결이 됩니다. 저는 대상을 보되 눈으로 만지듯이 보는 것을 선호하며 어두운면속에 있는 윤곽이라도 세세하게 초점을 맞추어서 보곤 합니다. 시점에서 조감법이나 평원법을 사용한경우는 각각의 개체들을 정원사가 조경수를 심듯이, 고지도에 위치를 그려 넣듯이 그려 넣었습니다. -<호주온실><남아프리카온실1> 그리고 원근법을 사용한 구도에서는 평면성을 유지하면서 전경과 중경, 후경을드러내고자 시도해 보았습니다.-<허브원1> 특정한 시간대나 상황, 분위기에 따라 대상이 다르게 보이는순간을 색채의 사용으로 강조한 경우도 있으며<수생식물원1><수생식물원2> 대상의 고유색에 보색 대비를강조하여 사용한 경우도 있습니다.


The subject matter of my work is Hantaek Botanical Garden. (1-Herb Garden, 2-South Africa Garden, 3-Australia Garden, 4-Water Plants Garden I, 5-Water Plants Garden II, 6-Spontaneous Plants Garden) I intend to reveal my various inner experiences in form, while strolling the garden. What I see and feel from nature might change incessantly in accordance with time and season. After sketching and photographing a place several times in various time zones, I paint
pictures in my studio as if to draw a map.

Strolling Hantaek is rendered in the style of a folded screen. It implies that the pictures depicted on the six screens are connected by different roads. Each picture is represented from slightly different visual angles, or rendered from a mixture of diverse visual perspectives. I try to unrestrictedly arrange in my work wood, fire, earth, metal, and water that were regarded as the fundamental elements of nature in the East.

From old times, both in Korea and the East, nature has been referred to as water and mountain. Unlike the concept of landscape in the West which is resulted from human’ s exploitation of nature, Eastern landscape painting aims at attaining the unity and harmony of humans with water and mountain. The most critical issues in representations of nature are our concept of and attitude toward nature.

The notion of Oriental mountain-and-water painting is blended with the concept of Western landscape painting in my work. The view of nature my art pursues can be called an ecological view of the world. Man and nature are not in the relation between master and servant any longer, but are in an equal position. In the ideal world of nature, based on the ecological view of nature, man is in harmony with nature and a whole ecosystem.

In terms of the use of materials, oil paints are used after applying background paints to the canvas cloth for watercolor painting. Complementary hues are added to the basic colors of featured objects, while their shadows are not represented as they appear different whenever I visited the garden. My emphasis on their contours depends on my way of seeing. I prefer seeing objects like touching them, and pay so careful attention to dark contours. When employing aerial perspective or plane perspective, I draw them, just as a gardener plants a tree or a cartographer marks a post. In the work employing perspective, I also try to reveal the foreground, middle-distance view, and background, maintaining two-dimensionality.


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