Kijima Shogo  
 

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학력

1953  야마카타현 출생
1978  타마미술대학 회화과 유화전공 졸업
1980  타마미술대학 대학원 연구과 수료


개인전

1978 루나미 화랑, 동경
1980 루나미 화랑, 동경
1981 갤러리 요, 동경
마키 화랑, 동경
   갤러리 미엘, 야마카타
1983 갤러리 요, 동경
1990 시인화랑, 동경
1991 일진화랑, 동경
   요코하마.아트박스
1992 오오누마 백화점, 야마카타
   채림 화랑, 요코하마
1993 일진화랑, 동경
1996 Bunkamura갤러리, 동경
1997 갤러리52, 동경
   오오누마 백화점, 야마카타
뎃셀돌프 게스트 스튜디오, 독일
1998 갤러리52, 동경
갤러리 토고우, 동경
1999 Bunkamura갤러리, 동경
2000 갤러리 이디어, 동경
2001 갤러리52, 동경
2002 메달아트 뮤지엄 히키라노타니, 치바
2003 갤러리52, 동경
2006 갤러리52, 동경
2007 아리카아트사이트, 동경
2008 갤러리 이치리쿠, 치바
갤러리f분의1, 동경
2009 쵸후 화랑, 동경
갤러리 아트링크, 서울


그룹전

1978 제42회 신제작전 첫 출품(이후 매년 출품)
1979 제14회 현대일본미술전(동경도미술관. 교토시미술관)
    선발전(동경. 루나미 화랑)
1980 제13회 일본국제미술전(동경도 미술관.교토시미술관)
    제2회 엔바미술상전(엔바중국근대미술관)
1981 오늘의 이미지전(야마카타미술관)
   『아사히저널』(아사히신문사)12월호 표지작품 개제
1982 ‘82스프링패스티벌(동경.갤러리요)
   『군상』(코단샤)목차컷1년간연재
1984 제48회 신제작전 신작가상수상
    제15회 일본국제미술전(동경도 미술관.교토시미술관)
    제20회 카나가와현 미술전(카나가와현민 홀)
1985 제49회 신제작전 신작가상 수상
    제17회 현대미일본미술전(동경도 미술관.교토시미술관)
    제19회 현대미술발탁전(문화청 주최)
신제작상 수상 작가전(동경.니혼바시미츠코시)
    인팩트3-‘85전(동경.갤러리 유마니테동경)
    제11회 일불현대미술전(파리.그랑팔레)
1986 제50회 신제작전 신작가상 수상
    제16회 일본국제미술전(동경도미술관.교토시미술관)
제20회 현대미술발탁전(문화청 주최)
    신제작수상 작가전(동경.니혼바시미츠코시)
1987 제18회 현대일본미술전(동경도미술관.교토시미술관)
    제51회 신제작전 회원추천
    신 제작수상 작가전(동경.사에구사화랑)
1988 제17회 일본국제미술전(동경도미술관.교도시미술관)
신제작정세정예전(동경.사이구사화랑)
1989 제19회 현대일본미술전(동경도미술관.쿄도시미술관)
1990 제18회 일본국제미술전(동경도미술관.쿄도시미술관)
현대일본회화-캐나다,미국 순회 전
    요코하마시 미도리구주최 재주작가이인전(요코하마이미도리구 공회당갤러리)
    레.세전(동경.후지이화랑모던)
1991 재팬패스티벌 「뉴웨이브」 전 (영국 런던 바비칸 센터)
1992 제21회 현대일본미술전(동경도미술관.교토시미술관)
1993 제22회 현대일본미술전(동경도미술관.교토시미술관)
1994 벽화제작(야마카다.빅윙)
  C.A.F전(사이타마현근대미술관)
1995 미래의 노스탈지전(야마카타미술관)
1996 미의 예감전(동경.요코하마.오사카.코토타카시마야)
1997 뎃셀돌대미술전(독일.뎃셀돌프쿤스트파라스트)
1998 동아시아삼개국교수작품교류전(한국.부산문화센터)
2000 동아시아삼개국작품교류전(중국.청화대학미술학원)
2001 신세기를 여는미술전(동경.요코하마.오사카.교토타카시마야)
2002 바바 아키라의 오마쥬전(동경.일진화랑)
2003 아트칵테일(동경.야마와키갤러리)
2004 바바 아키라의 오마쥬전PARTⅡ(동경.이노우에화랑)
2005 아트칵테일(동경.야마와키갤러리)
  미의 부이전(홋카이도.시카오이쵸홀)
   이인전(동경.갤러리이시다)
2006 바바 아키라의 오마쥬전PARTⅢ(동경.갤러리동경유마니테)
   일본타이예술문화교류전(태국.실버콘대학미술관)
2007 아트칵테일(동경.갤러리KINGYO)
   센다이아트 시티프로젝트(센다이.죠젠지윈드)
   NEW WORKS전(동경.갤러리카제)
   NO BOADER전(동경.갤러리이시다)
2008 한일현대작가교류이인전(동경.한국대사관문화원)
   아시아컨텐퍼러리아트페어(뉴욕.PIER92)


현재 타마미술대학교수、 신제작협회회원、 일본미술가연맹회원


Education

1953 Born in Yamagata Prefecture
1978 Graduated from the oil painting department of the Tama Art University
1980 Graduated from post graduate course of the Tama Art University


Solo Exhibition

1978 Gallery Lunami, Tokyo
1980 Gallery Lunami, Tokyo
1981 Gallery Yo, Tokyo
Maki Gallery ,Tokyo
Gallery Lumiere, Yamagata
1983 Gallery Yo, Tokyo
1990 Gallery Shiko, Tokyo
1991 Gallery Art Box, Yokohama
Gallery Nissin, Tokyo
1992 Ohnuma Department Store, Yamagata
Sairin Gallery, Yokohama
1993 Gallery Nissin, Tokyo
1996 Bunkamura Gallery, Tokyo
1997 Gallery 52, Tokyo
Ohnuma Department Store, Yamagata
Dusseldolf Guest Studio, Germany
1998 Gallery 52, Tokyo
Gallery Doko, Tokyo
1999 Bunkamura Gallery, Tokyo
2000 Gallery IDEA, Tokyo
2001 Gallery 52, Tokyo
2002 Metal Art Museum Hikarinotani, Chiba
2003 Gallery 52, Tokyo
2006 Gallery 52, Tokyo
2007 Arika Art Site, Tokyo
2008 Gallery Mutsu, Chiba
Gallery 1/f, Tokyo
2009 Gallery Thofu, Tokyo
Fine Art Gallery Art Link, Seoul


Group Exhibition

1978 42nd Sinseisaku Association Exhibition(Tokyo Metropolitan Art Museum)
(2008)
1979 14th Contemporary Art Exhibition of Japan(Tokyo Metropolitan Art Museum)
Selected Artists Exhibition(Gallery Lunami, Tokyo)
1980 13th International Tokyo Biennial(Tokyo Metropolitan Art Museum)
2nd Emba Arts Prize Competition,
1981 “Image of Today” Exhibition(Yamagata Art Museum)
1982 “Spring Festival” (Gallery Yo, Tokyo)
1984 48nd Sinseisaku Association Exhibition New Artists Prize
15th International Tokyo Biennial(Tokyo Metropolitan Art Museum)
20th Art Exhibition of Kanagawa prefecture(Kanagawa prefecture Gallery,
Yokohama)
1985 49nd Sinseisaku Association Exhibition New Artists Prize
17th Contemporary Art Exhibition of Japan(Tokyo Metropolitan Art Museum)
19th Slected Contemporary Art Exhibition under the auspices of the Agency
for Culture Affairs
48nd Sinseisaku Association Exhibition of Awarded Artists Exhibition
21th Art Exhibition of Kanagawa prefecture(Kanagawa prefecture Gallery,
Yokohama)
“Impact 3-‘85” Exhibition(Gallery Humanite, Tokyo)
11th Japan-France Contemporary Art Exhibition (Tokyo, Paris)
1986 50nd Sinseisaku Association Exhibition New Artists Prize
16th International Tokyo Biennial(Tokyo Metropolitan Art Museum)
20th Slected Contemporary Art Exhibition under the auspices of the Agency
for Culture Affairs
49nd Sinseisaku Association Exhibition of Awarded Artists Exhibition
1987 18th Contemporary Art Exhibition of Japan(Tokyo Metropolitan Art Museum)
51nd Sinseisaku Association Exhibition Became a member of the Sinseisaku
Association
50nd Sinseisaku Association Exhibition of Awarded Artists Exhibition
1988 17th International Tokyo Biennial(Tokyo Metropolitan Art Museum)
Selected Member of Sinseisaku Association Exhibition(Gallery Saegusa,
Tokyo)
1989 19th Contemporary Art Exhibition of Japan(Tokyo Metropolitan Art Museum)
1990 18th International Tokyo Biennial(Tokyo Metropolitan Art Museum)
Two Men Exhibition of Arts Residents of Midori Award Yokohama
“Les Sept.’90” (Fujii Gallery Modern, Tokyo)
The Japan Contemporary Art Exhibition in Canada and U.S.A.
1991 Japan Festival “New Wave” Art Exhibition (Barbican Centre London)
1992 21th Contemporary Art Exhibition of Japan (Tokyo Metropolitan Art Museum)
1993 22th Contemporary Art Exhibition of Japan(Tokyo Metropolitan Art Museum)
1994 Wall Painting Works (Big Wing, Yamagata)
C.A.F. Exhibition(The Museum of Modern Art Saitama)
1995 “Nostalgia for Art” Exhibition (Yamagata Museum of Art )
1996 “Presentiment for Art” Exhibition(Takashimaya, Tokyo, Yokohama, Osaka,
Kyoto)
1997 Dusseldolf Artists Exhibition (Dusseldolf Kunst Palast, Germany)
1998 The Exchange Exhibition of professors in the three East-Asian Countries
(Pusan Cultural Center, Korea)
2000 The Exchange Exhibition of professors in the three East-Asian Countries
(School of Arts & Design Tsinghua University, China)
2001 “21st Century Art Exhibition”(Takashimaya, Tokyo, Yokohama, Osaka,Kyoto)
2002 “Hommage to Akira Baba”PartⅠ(Gallery Inoue, Tokyo)
2003 “Art Cocktail” Exhibition(Gallery Yamawaki, Tokyo)
2004 “Hommage to Akira Baba”PartⅡ(Gallery Inoue, Tokyo)
2005 “Art Cocktail” Exhibition(Gallery Yamawaki, Tokyo)
“Bouyage of Art” Exhibition(Shikaoi City Holl, Hokkaido)
Shogo Kijima, Masato Yakabe Exhibition (Gallery Ishida, Tokyo)
“Hommage to Akira Baba“PartⅢ(Gallery Tokyo Humanite, Tokyo)
Joint Exhibition with Silpakorn(Silpakorn University ArtMuseum ,Thailand)
2007 “Art Cocktail” Exhibition(Gallery Kingyo, Tokyo)
Sendai Art City Project (Sendai.Jozenji Window)
“New Works” Exhibition(Gallery Kaze, Tokyo)
“No Boader” Exhibition(Gallery Ishida, Tokyo)
2008 Park Hyang sook, Kijima Shogo Exhibition(Korean Cultural Center, Tokyo)
Asian Contemporary Art Fair (New York.PIER92)

Currently: Professor of the Tama Art University,
Member of the Shinseisaku Association
Member of the Japan Artists Association


略歴

1953  山形県生まれ
1978  多摩美術大学絵画科油画専攻卒業
1980  多摩美術大学大学院研究科修了


個展

1978 ルナミ画廊, 東京
1980 ルナミ画廊, 東京
1981 ギャラリー葉, 東京
真木画廊, 東京
   ギャラリールミエール, 山形
1983 ギャラリー葉, 東京
1990 始弘画廊, 東京
1991 日辰画廊, 東京
    アートボックス, 横浜
1992 大沼デパート, 山形
彩林画廊, 横浜
1993 日辰画廊, 東京
1996 Bunkamuraギャラリー, 東京
1997 ギャラリー52, 東京
    大沼デパート, 山形
デュッセルドルフゲストスタジオ,ドイツ
1998 ギャラリー52, 東京
    ギャラリー土光, 東京 
1999 Bunkamuraギャラリー, 東京
2000 ギャラリーイデア, 東京
2001 ギャラリー52, 東京
2002 メタルアートミュージアムヒカリノタニ, 千葉
2003 ギャラリー52, 東京
2006 ギャラリー52, 東京
2007 アリカアートサイト, 東京
2008 ギャラリー睦, 千葉
ギャラリーf分の1, 東京
2009  調布画廊, 東京
アートリンク, ソウル


団体展

1978  第42回新制作展 初出品(以後毎年出品)
1979  第14回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
    選抜展(東京.ルナミ画廊)
1980  第13回日本国際美術展(東京都美術館.京都市美術館)
    第2回エンバ美術賞展(エンバ中国近代美術館)
1981  今日のイメージ展(山形美術館)
   『朝日ジャーナル』(朝日新聞社刊)12月号表紙作品掲載
1982  ‘82スプリングフェスティバル(東京.ギャラリー葉)
   『群像』(講談社刊)目次カット1年間連載
1984  第48回新制作展 新作家賞受賞
   第15回日本国際美術展(東京都美術館.京都市美術館)
    第20回神奈川県美術展(神奈川県民ホール)
1985  第49回新制作展 新作家賞受賞
    第17回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
    第19回現代美術選抜展(文化庁主催)
新制作受賞作家展(東京.日本橋三越)
    インパクト3-‘85展(東京.ギャルリーユマニテ東京)
    第11回日仏現代美術展(パリ.グランパレ)
1986  第50回新制作展 新作家賞受賞
    第16回日本国際美術展(東京都美術館.京都市美術館)
第20回現代美術選抜展(文化庁主催)
    新制作受賞作家展(東京.日本橋三越)
1987  第18回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
    第51回新制作展 会員推挙
    新制作受賞作家展(東京.サエグサ画廊)
1988  第17回日本国際美術展(東京都美術館.京都市美術館)
新制作精鋭展(東京.サエグサ画廊)
1989  第19回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
1990  第18回日本国際美術展(東京都美術館.京都市美術館)
現代日本絵画カナダ米国巡回展
    横浜市緑区主催在住作家二人展(横浜市緑区公会堂ギャラリー)
    レ.セ展(東京.フジイ画廊モダーン)
1991  ジャパンフェスティバル「ニューウェーブ」展(イギリス.ロンドンバービカン
センター)
1992   第21回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
1993   第22回現代日本美術展(東京都美術館.京都市美術館)
1994   壁画制作(山形.ビッグウィング)
    C.A.F展(埼玉県立近代美術館)
1995   未来のノスタルジー展(山形美術館)
1996   美の予感展(東京.横浜.大阪.京都高島屋)
1997   デュッセルドルフ大美術展(ドイツ.デュッセルドルフクンストパラスト)
1998   東アジア三カ国教授作品交流展(韓国.釜山文化センター)
2000   東アジア三カ国教授作品交流展(中国.清華大学美術学院)
2001   新世紀をひらく美展(東京.横浜.大阪.京都高島屋)
2002   馬場彬へのオマージュ展(東京.日辰画廊)
2003   アートカクテル(東京.山脇ギャラリー)
2004   馬場彬へのオマージュ展PARTⅡ(東京.井上画廊)
2005   アートカクテル(東京.山脇ギャラリー)
    美の浮標展(北海道.鹿追町民ホール)
    二人展(東京.ギャラリーいしだ)
2006   馬場彬へのオマージュ展PARTⅢ(東京.ギャルリー東京ユマニテ)
    日本.タイ芸術文化交流展(タイ.シルパコーン大学美術館)
2007   アートカクテル(東京.ギャラリーKINGYO)
    仙台アートシティープロジェクト(仙台.定禅寺ウィンドー)
    NEW WORKS展(東京.ギャラリー風)
    NO BOADER展(東京.ギャラリーいしだ)
2008   韓日現代作家交流二人展(東京.韓国大使館文化院)
アジア コンテンポラリー アートフェアー(ニューヨーク.PIER92)

現在   多摩美術大学教授、 新制作協会会員、 日本美術家連盟会員



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회화 공간에서의 우아한 사색   ――키지마 쇼고의 세계

                               타테하다 아키라
  (국립국제미술관장. 다마미술대학 객원교수)

스며드는 섬세한 농담(濃淡)의 변화를 보여주는 옅게 칠해진 색채와 종이콜라주에 의한 뉘앙스가 풍부하고 부드럽게 느껴지는 텍스쳐. 키지마 쇼고의 최근 작품은 그야말로 부드러운 시처럼 보이지만, 그만의 우아한 세계가「영도(零度)」라고 불리워 지고 있는 것은 왜일까. 「영도(零度)」라는 말이 가지는 경질의 어감과 관념성은, 이 화가의 섬세한 감수성의 세계란, 호환되지 않는 것으로 생각되기도 한다.
그렇지만 그의 작품 앞에 잠시 멈춰서 있으면, 그 감촉 어딘가 이상한 긴장감이 있는 것처럼 생각된다. 온화한 표정 속에는 깊고 근원적인 사색이 머물고 있다고 해도 괜찮다. 이 화가에게 있어서 제작은 아마 회화라는 형식 그 자체의 가능성을 스스로의 눈과 손에 의해서 되물으려고 하는 작업인 것이다. 「영도(零度)」라고 하는 타이틀도 그러한 긴장감 있는 문제 의식으로부터 온 것임에 틀림없다. 조금 독단적일지도 모르지만, 나는 그렇게 생각하고 있다.

물론 최종적으로 우리의 앞에 있는 작품의 도리를 과시하고 있는 것도 아니지만, 일원적인 해석을 강요하고 있는 것도 아니다. 오히려 화면의 의미는 중립이며, 어떠한 견해에 대해서도 쉽게 열리고 있는 것이다. 희미하면서 풍요로운 변화를 보여주는 색채의 장난에 마음이 매료되는 사람도 있을 것이고, 거기에 문득 얼굴이나 다리와 같은 의인화된 형상을 감지하는 사람도 있을 것이다. 또한 종이콜라주가 자아내는 모자이크 패턴의 아름다운 리듬을 도연하는 사람도 있을 것이다. 이것들은 각각의 회화공간에서의 아름다움이며 그 어떤 것이 올바른 견해라는 것은 아니다.

마치 같은 종이처럼 보이는 것들은 여기저기에 문자가 틈새를 만들어 보이고 있지만 모두 그에게 보내져 온 전람회안내장을 반대로 부친 것이라 한다. 그것들이 부분적으로 벗겨져 있어서 뒤편의 문자가 희미하게 나타나고 또 색에 의해서 다양하고 우연한 형상이 떠오른다고 한다. 실로 독특한 효과가 생기고 있는 것이다. 그렇다 치더라도 흥미로운 것은 콜라주의 소재가 모두 주위의 것, 즉 화가 자신의 주소에 도착한 편지라고 하는 사실이다. 작품에 감도는 친밀한 분위기 중 한 가지는 사적인 발상으로부터 와있을지도 모른다.

하지만 이 콜라주 방법은 주목 받아야 할 역사가 있다. 2000년대 전반의 작품을 보면 종이조각뿐만이 아니라 같은 크기의 헤어라인을 걸친 알루미늄•플레이트가 붙여져 있고 1990년대의 작품은, 무기적인 알루미늄• 미니멀한 릴리프 구성에 있는 것 같다. 플레이트 일부는 아크릴로 채색 되어 있지만 그것도 균질의 모노크롬인 것이다. 이 모노크롬의 색면을 한 층 더 거슬러 올라가면 이십 대 마지막에 제작된 흑일색 (黒一色) 의 작품과 맞닥뜨리게 된다.

그렇다면「영도(零度)」란 본래 표현적인 것에 부정을 의미하고 있던 것임에 틀림없다. 거기에 이윽고 금속 무채색의 빛이 비추기 시작하고 어둠과 빛의 대비적인 관계 중에서 부드러운 색채가 생성되어 그 색채가 사적인 발상 세계를 유혹해, 스스로 우아하게 진동하는 색채의 바다와 유동적인 형상을 가져왔다••••. 굳이 말하면, 그런 줄거리를 상정하지 않을 수 없다.

그러나 여기서 강조하지 않으면 안 되는 것은 이 스토리가 회화라는 형식의 가능성에 대한 진지한 탐구스토리와 다름없다고 하는 점이다. 온화한 빛이 비추는 오늘의 작품화면이 우리 눈을 따듯하게 하면서, 공간으로서 결코 이완이 없는 것은 그런 이유이다. 우아함과 깊게 근원적인 사색이 일체화한 키지마 쇼고, 화가로서의 자질을 높게 평가하고 싶다.


An Elegant Contemplation into Images: the World of Shogo Kijima

Tatehata, Akira
Director, National Museum of Art, Osaka
Visiting Professor, Tama Art University, Tokyo

The recent works of Shogo Kijima are embedded with poesy, tenderness, and a delicate graduation of thinly painted colors, as if dyed and blotted; mild but rich texture created by paper collage. However, what brought the artist to put the brutal title to his paintings as “Zero Degrees”, which sounds rather contradictory to his world of elegance? Due to the strong sense of hardness and pensiveness associated with this word, this title sounds incompatible with the delicate and fragile sensitivity of the artist.

Let us face his world by taking another look at his tableau. It is true that calm and gentle are the lights floating in his image, but the viewer may notice that a strange sense of tension is prevalent in its textural surface as well. A deep, meditative contemplation has taken root in his genial expression. For this artist, the act of creating images has always been a reflective exploration of the potential of painting as a style of artistic expression by using his own hands and eyes. Thus, I imagine that the title Zero Degrees is derived from his serious attitude.

Kijima’s paintings, presented before audiences, do not show off his philosophical statements, nor do they force a single way of seeing. Instead, they are always kept open to any kind of interpretation. Some audiences may be attracted to the playful mélange of soft and rich colors, and some others may be fascinated to find anthropomorphic forms among the colors. Visual rhythm, created by the collage with square-shaped cut-out paper, may remind some audiences of a mosaic which will grab their hearts with its sophistication. These are all affluent resources of aesthetic experiences derived from Kijima’s pictorial space, and there is no correct way of seeing it.

Among the collaged pieces of paper, which are all nearly identical, some blurred fragments of texts are identified. They are all letters: exhibition invitations and announcements sent to the artist, which he placed onto his painting facing the back. The completed image is amusingly characteristic, with an assortment of hazy printed letters and a variety of obscured forms that the artist effectively created by tearing and peeling the cards glued to the canvas. It needs to be noted that the all collaged materials are posted mail addressed to him; in other words, highly private objects in the everyday surrounding of the artist. The source of this intimate atmosphere around his works can be traced to this personal inspiration.

Furthermore, these collaged works are not a unique outcome of his recent artistic exploration. Instead, they are based on a principal history of his creative career. In a series of his works in the early 2000s, the artist kept placing identically cut-out and polished plaques of aluminum, as well as pieces of paper, over the canvas. This attempt dates back to his 1990s works, which were a series of minimalist relief compositions solely using aluminum plates. They are all highly monochromatic, even though some of the plates are colored with acrylic paints. This stoic monochromatism took root in his late tenties’ works: tableaux colored only in black.

Now the reason will be finally be revealed as to why the artist gave such a harsh title as, Zero Degrees : his will toward complete refusal of any kind of creative expression. Here I imagine his concept as an aesthetic journey to seek for his art; a ray of light, evolved from monochromatic metal, interrupted his nightly painted canvas and generated a range of gentle colors from the contrast of light and dark. The gentle hues inspired the artist to incorporate his personal life, finally reaching to a calmly swelling ocean of diffused colors and elegant forms.

I have to stress that this imaginative story, as well as his paintings themselves, are nothing but an outcome of his serious attitude to explore the potential of painting as a form of artistic expression. As the gentle lights, delicately playing in his recent works, eases the viewers’ eye, his canvas never fails to sustain a bracing tension, which comes from his genuine and sincere attitude toward art. I truly respect Kijima’s integrity as an artist, who keeps creating works blended with elegant images and unfathomable aesthetic contemplation.


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